پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227633
سرما تمام سهم مردم چهارمحال و بختياري از بارش باران و برف
تاریخ انتشار : 1395/11/06 08:52:00
نمایش : 1169
طي سال‌هاي گذشته بر اثر تغيير اقليم، الگوي بارش از برف به باران تغيير کرده که باران تنها ظرف ۴۸ ساعت از استان خارج و سهم مردم چهارمحال و بختياري از اين وضعيت تنها تحمل سرما است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرگزاري تسنيم از شهرکرد، در تاريخ 18 دي‌ماه در يازدهمين جلسه شوراي هماهنگي حوزه آبريز زاينده‌رود در وزارت نيرو مصوب شد که در تاريخ 28 دي‌ماه سد زاينده‌رود براي مصارف شرب و کشاورزي اصفهان بازگشايي شود.

اين تاريخ از سوي مسئولان استان اصفهان 30دي‌ماه اعلام که پس از آن خبرهايي مبني‌بر عدم بازگشايي سد منتشر شد. بالاخره پس از 6 روز کشمکش صبح امروز سد بازگشايي شد.

براساس اظهارات برخي از کارشناسان، آب سد زاينده‌رود زير خط قرمز است اما مسئولان وزارت نيرو با اعلام اين خبر که حجم آب پشت سد بالاتر از خط قرمز است مجوز بازگشايي را صادر کرده‌اند.

همچنين براساس خبر منتشر شده در سايت وزارت نيرو، مسئولان وزارتخانه معتقد هستند که امسال بارش‌هاي منطقه خوب بوده است اما آمارها بيانگر خلاف اين ادعا است.

آيا ذخيره آب پشت سد زاينده‌رود زير خط قرمز است؟

سيد طاهر نوربخش در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: با توجه به مصوبات شوراي هماهنگي مديريت يکپارچه زاينده‌رود اگر ظرفيت آب پشت سد زاينده‌رود به 350 ميليون مترمکعب برسد آب پشت سد زاينده‌رود براي کشت مرحله دوم پاييزه کشاورزان شرق اصفهان به مدت 22 روز رهاسازي مي‌شود.

وي با اشاره به کاهش بارندگي افزود: پرسشي که در اينجا مطرح مي‌شود اين است که آيا ظرفيت آب پشت سد به اين ميزان رسيده است يا خير؟

رئيس خانه کشاورز استان چهارمحال و بختياري بيان کرد: با توجه به بررسي‌هاي به عمل آمده در ايستگاه هيدرومتري سد زاينده‌رود و ميزان ورودي آيا ظرفيت آب پشت سد به 350 ميليون مترمکعب رسيده است؟

نوربخش خاطرنشان کرد: آيا آبي که رهاسازي مي‌شود جزء حق‌آبه‌هاي کشاورزان شرق اصفهان است يا به سمت 15 هزار چاه جذبي غيرمجاز براي مصارف بخش صنعت و فضاي سبز شهرداري اصفهان است؟

وي تصريح کرد: اگر اين آب تحويل کشاورزان داده شد و در فصل بهمن، اسفند و فروردين هيچ‌گونه بارشي نداشتيم و سد هم تخليه شد و نتوانستند آب دوم را به کشاورزان تحويل دهند آن زمان چه پاسخي براي کشاورزان دارند، غير از اين است که با دادن اين آب کشاورزان خسارت بيشتري خواهند ديد و مجدداً دولت بايد خسارت ديگري به آن‌ها بدهد.

رئيس خانه کشاورز استان چهارمحال و بختياري افزود: معناي اين جمله آن است که هم سد را تخليه کرده و هم اينکه خسارت خواهيم داد.

نوربخش ضمن دفاع از حقوق کشاورزان شرق اصفهان گفت: آب بايد به صورت حجمي سر مزرعه يا محل مصرف به کشاورزان تحويل داده شود که حقوق کشاورزان ضايع نشود.

وي خاطرنشان کرد: حق‌آبه کشاورزان استان چهارمحال و بختياري و اصفهان نبايد در ساير بخش‌ها استفاده و به آن دست‌درازي شود.

رئيس خانه کشاورز استان چهارمحال و بختياري تصريح کرد: تصميمات شوراي هماهنگي بيشتر براساس پيش‌بيني‌هاي بارش در نيمه دوم دي‌ماه و بهمن‌ماه است در صورتيکه اين عملاً خلاف پيش‌بيني بوده که حتماً بايد در باز کردن سد مدنظر وزارت نيرو قرار گيرد.

نوربخش افزود: اگر روند بارندگي‌ها کاهش يابد حتماً بايد در ميزان رهاسازي آب پشت سد تجديد نظر شود.

ميزان بارش در چهارمحال و بختياري 16 درصد کاهش يافته است

مهرداد قطره در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به ميزان بارش استان اظهار داشت: ميزان بارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته و ميانگين بلندمدت 30 ساله 16 درصد کاهش يافته است.

وي افزود: امسال متوسط بارش تاکنون 238 ميلي‌متر است که در مدت مشابه سال گذشته 279 ميلي‌متر بارش ثبت شده بود.

معاون توسعه و پيش‌بيني هواشناسي استان چهارمحال و بختياري بيان کرد: ارتفاع برف براي نخستين سال در کوهرنگ 5 سانتي‌متر گزارش شده که در مدت مشابه سال گذشته يک متر و ميانگين بلندمدت 96 سانتي‌متر است.

قطره با بيان اينکه امسال منابع آبي مطمئن نداريم، گفت: امسال عمده بارش‌ها به دليل افزايش دما به صورت باران بوده و در ارتفاعات زاگرس مرکزي و زردکوه بختياري ارتفاع برف به شدت کم شده و همين مسئله سبب نگراني شده است.

وي با اشاره به افزايش دماي بي‌رويه در آذرماه و نيمه اول دي‌ماه خاطرنشان کرد: متوسط دما نسبت به دوره مشابه سال گذشته و ميانگين بلندمدت 4 درجه افزايش يافته است.

معاون توسعه و پيش‌بيني هواشناسي استان چهارمحال و بختياري تصريح کرد: براساس برآوردها و پيش‌بيني‌ها انتظار بارش بيش از نرمال در فصل‌هاي بهمن، اسفند و فروردين را نداريم و متأسفانه وارد نهمين سال خشکسالي پياپي شده‌ايم که با اين وجود بايد در زمينه نگه‌داشت منابع آب تلاش بيشتري شود.

قطره افزود: در خوشبينانه‌ترين حالت و بارش نرمال نيز انتظار نداريم ميزان کاهش بارش 8 سال گذشته که در شهرستان کوهرنگ بالغ بر 2700 ميلمتر بوده است جبران شود.

وي خاطرنشان کرد: لذا بايد به عنوان راهکار عملي و شرايط ويژه استان نسبت به نگه‌داشت منابع آبي موجود به هر روش ممکن اقدام نمود.

معاون توسعه و پيش‌بيني هواشناسي استان چهارمحال و بختياري تصريح کرد: اگر در زمستان سال گذشته خروجي سد زاينده رود زياد بود حداقل در ارتفاعات کوهرنگ بيش از يک متر برف بود و اين در حالي است که امسال برفي در آن مناطق نبوده و در مجموع هم بارش‌ها تاکنون 16 درصد نسبت به سال گذشته و بلند مدت کاهش يافته است.

بحران کم‌آبي استان‌هاي چهارمحال و بختياري و اصفهان را فرا مي‌گيرد

حجم سد زاينده‌رود يک ميليارد و 450 ميليون مترمکعب است که با توجه به کمبود بارش آب ذخيره شده در پشت سد بسيار کم است.

تفاوت امسال با سال‌هاي گذشته در اين است که در سال‌هاي گذشته ذوب برف در فصل بهار کمبود آب پشت سد را جبران مي‌کرد اما امسال برفي وجود ندارد که اين کمبود را جبران کند.

در صورتيکه آب پشت سد به صورت کامل تخليه شود در فصل تابستان استان‌هاي چهارمحال و بختياري و اصفهان با بحران کم‌آبي مواجه مي‌شوند.

گزارش از سپيده شفيعي‌نژاد

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html